Niet-aangeboren hersenletsel (NAH) bij kinderen

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor fysiotherapeuten.
  • Ruim 90 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Op ieder device

Normaal gesproken ontwikkelt het brein van een kind zich en blijft deze zich ontwikkelen. Het kan echter voorkomen dat deze ontwikkeling van de een of de andere dag 'knakt', bijvoorbeeld door een aanrijding of een hersenbloeding. Hierdoor kan de ontwikkeling stagneren en een terugval ontstaan in het dagelijks functioneren na het niet-aangeboren hersenletsel (NAH) dat het kind heeft opgelopen. Deze cursus gaat over de kinderen die hersenletsel hebben opgelopen en dus een 'knik' in de ontwikkeling hebben.

In deze cursus vertelt Christiaan Gmelig Meyling over niet-aangeboren hersenletsel, de gevolgen hiervan op de lichamelijke, cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind en de rol van de (kinder)fysiotherapeut in de revalidatie. Hij neemt je mee in de reis van de patiënt, waarbij er aandacht wordt besteed aan het (kinder)fysiotherapeutisch onderzoek, geschikte testen voor verschillende hulpvragen en de (kinder)fysiotherapeutische behandeling. Tot slot doorloopt hij, aan de hand van de vijf fasen van herstel, de revalidatiereis van een fictieve patiënt. 

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus kun je:

  • kenmerken van kinderen en jongeren met NAH beschrijven.
  • begrijpen hoe de zorg in Nederland voor deze kinderen/jongeren is georganiseerd.
  • klinimetrie inzetten die nodig is om deze doelgroep in kaart te brengen.
  • de visie op revalidatie bij kinderen en jongeren met NAH je eigen maken.
  • adviseren welke (kinder)fysiotherapeutische behandelingen mogelijk zijn met aandacht voor de diagnose van specifieke problematiek.

Docent

  • Christiaan Gmelig Meyling MSc

    Christiaan Gmelig Meyling is afgestudeerd als fysiotherapeut aan de Hogeschool Utrecht in 2010. Sindsdien werkt hij in De Hoogstraat Revalidatie te Utrecht op de klinische kinder- en jeugdafdeling. Hier heeft hij expertise opgebouwd in het onderzoeken en behandelen van kinderen en jongeren met neurologische problematiek en in het bijzonder niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Na het afronden van zijn master Kinderfysiotherapie (2017) is hij steeds meer betrokken in wetenschappelijk onderzoek. 

    In 2020 heeft hij het REHABILITY-onderzoek (PhD-traject) opgezet, wat zich richt op het optimaliseren en intensiveren van fysieke revalidatie bij kinderen en jongeren met NAH. 

    Naast het klinisch werk en wetenschappelijk onderzoek is hij hogeschooldocent bij de Master Kinderfysiotherapie aan de Hogeschool Utrecht. Tevens is hij actief betrokken in meerdere (inter)nationale werkgroepen gericht op kinderfysiotherapie en neurorevalidatie. 

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor fysiotherapeuten.
  • Ruim 90 cursussen
  • Ruim aanbod
  • Onbeperkt toegang