Met Duitsland als buurland en heel wat Duitstalige toeristen krijgen apothekersassistenten in het Nederlandstalige gebied regelmatig te maken met Duitstalige patiënten aan de balie. In het belang van de patiënt is het daarom belangrijk dat apothekersassistenten over een basiskennis van het medisch Duits beschikken. Het Duits is een complexe taal met heel wat grammaticale uitdagingen zoals de naamvallen, maar in deze context ligt de nadruk uiteraard op eenvoudige, patiëntvriendelijke medische taal.
In deze cursus kun je het Duits oefenen dat nodig is om met patiënten in gesprek te gaan over het lichaam, lichamelijke klachten, geneesmiddelen en andere producten in de apotheek. Kennis van essentiële woordenschat en korte, gebruiksklare taaluitingen staat daarbij voorop. Je leert hoe je patiënten vragen kan stellen over ziektesymptomen, doorverwijzen naar een arts indien nodig en adviseren over medicatie. Tot slot hechten we ook belang aan sociale interactie en een vlot verloop van gesprekken aan de balie. Zo leer je patiënten correct begroeten, bedanken,… en tonen we in een afsluitend rollenspel ook hoe je small talk kan inbouwen.