ADHD: definitie en diagnostische strategie

ADHD: definitie en diagnostische strategie

ADHD (attention deficit hyperactivity disorder; aandachtstekort-hyperactiviteitsstoornis) is al geruime tijd onderwerp van publiek debat. Is het echt een stoornis of is het meer een omschrijving van een bepaald gedrag? Is ADHD erfelijk of is het vooral te wijten aan omgevingsfactoren en/of opvoeding? Is het gewoon ‘iets van deze tijd’ en niets anders dan een modeziekte?

In deze cursus worden de definitie van ADHD en de criteria voor een ADHD-classificatie besproken. Vervolgens komen de epidemiologie, etiologie en pathofysiologie aan bod. Een kernonderdeel van de cursus is de diagnostische strategie, waarin een vierstappenmodel helpt om te bepalen of het toegevoegde waarde heeft om van ADHD te spreken of dat het beter is om eventuele problemen zonder stoornislabel te benaderen. Het laatste deel van de cursus gaat over de niet-medicamenteuze ondersteuning van mensen met een ADHD-classificatie.

Afbeelding van cursus ADHD: definitie en diagnostische strategie
Accreditatiepunten
2 punten

Ruim 60 geaccrediteerde cursussen

Onbeperkt toegang op ieder device

Niet gesponsord en onafhankelijk

Preview

Na het volgen van deze cursus:

Kunt u de diagnostische strategie toepassen om te bepalen of het toegevoegde waarde heeft om van ADHD te spreken of dat het beter is om eventuele problemen zonder stoornislabel te benaderen.

Kunt u niet-medicamenteuze ondersteuningsmogelijkheden bij ADHD toepassen.

Kunt u de definitie van ADHD uitleggen, inclusief de DSM-5-criteria en de verschillende subtypes.

Kunt u de epidemiologie en etiologie van ADHD beschrijven, waaronder de rol van erfelijkheid en omgevingsfactoren.

Weet u wat de huisarts kan betekenen voor kinderen en volwassenen met ADHD.

Docenten

dr. Sanne te Meerman

Dr. Sanne te Meerman is werkzaam bij de Universiteit Groningen als universitair docent bij de afdeling orthopedagogiek. Hij geeft onder andere colleges over ethiek en doet onderzoek naar de voorlichting over gedragsbeschrijvende classificaties als ADHD en ASS. Hij is afgestudeerd als socioloog en als docent maatschappijleer. Hij is gepromoveerd bij prof. Laura Batstra met een onderzoek naar de manier waarop ADHD wordt geportretteerd in studieboeken en hoe dit zich verhoudt tot het onderliggende onderzoek. Samen met Laura Batstra heeft hij Druk & Dwars opgericht, een organisatie die zich inzet voor betere voorlichting en niet-classificatiegebonden hulp voor docenten en ouders die beter om willen gaan met gedrag dat als lastig wordt ervaren.

Profielfoto van auteur dr. Sanne te Meerman
Profielfoto van auteur drs. David Con
drs. David Con

Drs. David Con is psychiater en psychotherapeut. Hij werkt parttime bij de polikliniek kinder- en jeugdpsychiatrie van MET ggz in Roermond. Daarnaast heeft hij een vrijgevestigde praktijk in Maastricht. Ook is hij bestuurslid van de afdeling psychotherapie van de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie. Eerder was hij als klinisch docent verbonden aan de Universiteit Maastricht en het Maastricht UMC. Zijn aandachtsgebieden zijn psychotherapie, adolescenten- en jongvolwassenenpsychiatrie, traumagerelateerde en persoonlijkheids- en ontwikkelingsstoornissen. Daarnaast heeft hij een bijzondere interesse in diagnostiek en filosofische vraagstukken rondom taal, discours en stoornisconcepten in relatie tot mens en maatschappij.

Bekijk ook onze gerelateerde cursussen!
Afbeelding van cursus Ge-Bu Dopamine-agonisten en gabapentinoïden bij het restless-legssyndroom
Afbeelding van cursus ADHD: medicamenteuze ondersteuning
Afbeelding van cursus Huntington: klinische en genetische aspecten
Stel een vraag aan onze servicedesk

Heb je een vraag of wil je vrijblijvend advies?
We helpen je graag en staan iedere werkdag voor je klaar!

Stel een vraag aan onze servicedesk

Heb je een vraag of wil je vrijblijvend advies?
We helpen je graag en staan iedere werkdag voor je klaar!