Signaleren: wat en hoe?

Huishoudelijk medewerkers hebben een belangrijke signaalfunctie. Ze komen vaak als eerste, en ook gedurende langere tijd, bij de cliënt. Ze zijn de ogen en oren voor de organisatie, want ze zien wat er achter de voordeur speelt.

Maar… weten je medewerkers ook hoe ze moeten signaleren? En welke acties ze kunnen ondernemen? Waarschijnlijk niet. Ze leren het niet vanzelf. Daarom bieden wij de e-learning Signaleren voor huishoudelijk medewerkers.

Wat is dat dan, signaleren?

Signaleren en observeren worden vaak naast en door elkaar gebruikt. Toch zijn het heel verschillende begrippen.

Observeren is gepland waarnemen met een vooraf bepaald doel

Een voorbeeld: Meneer Dibbets verzorgt zelf zijn maaltijden. Thoms, de thuiszorgmedewerker, vraagt zich af of meneer wel goed eet. De komende week let Thomas extra goed op de inhoud van de koelkast, om nat te gaan of de voorraad slinkt of niet.

Signaleren is het ongepland waarnemen van veranderingen

Een voorbeeld: Mevrouw De Gort trekt haar steunkousen aan. Janneke, de huishoudelijk medewerkster ziet een wond op mevrouws kuit. Janneke zegt: “Dat ziet er niet goed uit”. Mevrouw haalt haar schouder op: “Acht dat valt wel mee.” Janneke overlegt na haar bezoek aan mevrouw De Gort met haar leidinggevende.

En dan… actie!

Signaleren is dus het opmerken van verandering. Maar wat kan je daar dan mee als huishoudelijk medewerker?
Er zijn 4 soorten acties:

  1. Afwachten: is hier echt wat aan de hand?
  2. Meedenken met cliënt: hoe kunnen we dit samen verbeteren?
  3. Overleggen met cliënt en/of mantelzorg (als de medewerker dat durft en kan)
  4. Overleggen met leidinggevende

In onze e-learning behandelen we de ins en outs van signaleren voor huishoudelijk medewerkers

Cursisten oefenen met diverse, herkenbare praktijksituaties. En omdat de zorg steeds complexer wordt, bespreken we ook de cases van bijvoorbeeld mensen met dementie.

Hoe signaleer je, wat doe je met een signaal, en wat mag je niet: daar gaat de training over.

Huishoudelijk medewerkers zijn de arendsogen van je organisatie

Als zij de signalen goed oppikken, kan de zorg tijdig schakelen. Zo krijgt de zorgvrager precies wat nodig is. En geen minuut te laat.

Meer weten?

Vraag een demo aan.

Deel deze blog
191330314_l_normal_none
Accreditatiepunten bij het Kwaliteitsregister V&V
Ontdek wat het Kwaliteitsregister V&V écht voor jou betekent als zorgprofessional. Leer hoe je makkelijk...
Lees meer
50213192_m (1)
Zorg voor jezelf: blijf groeien in je werk én als persoon
Zorg goed voor jezelf met persoonlijke ontwikkeling voor meer energie en werkplezier. CME-Online helpt...
Lees meer
dreamstime_l_118174477
Ergonomisch werken in de zorg: een must voor zorgverleners
Het ziekteverzuim in de zorg is hoog. Oorzaken zijn onder andere het verplaatsen en ondersteunen van...
Lees meer

Blijf op de hoogte van de nieuwste blogs

191330314_l_normal_none
Lees blog
50213192_m (1)
Lees blog
dreamstime_l_118174477
Lees blog
Stel een vraag aan onze servicedesk

Heb je een vraag of wil je vrijblijvend advies?
We helpen je graag en staan iedere werkdag voor je klaar!

Stel een vraag aan onze servicedesk

Heb je een vraag of wil je vrijblijvend advies?
We helpen je graag en staan iedere werkdag voor je klaar!